ماندگارسازان آکسون

نگهداری برج مسکونی و اداری

نگهداری برج مسکونی و اداری

نگهداری برج مسکونی و اداری

نگهداری برج مسکونی و اداری

نگهداری از برج های مسکونی بدلیل گستردگی تجهیزات مستلزم تخصص و تجربه می باشد و می بایست تمامی قسمت های مختلف برج اعم از موتورخانه، استخر، آمفی تئاتر، سیستم گرمایشی مرکزی یا لوکال، سیستم سرمایشی مرکزی یا لوکال، رایزرها، سیستم صاعقه گیر، هواسازها، دمپرهای ورودی و خروجی هوا، سیستم اطفا حریق، دیزل ژنراتور، بانک خازن و …تحت یک برنامه مدون با زمانبندی اصولی تحت کنترل وتست قرار گیرند و بعضا” برای انجام چنین تست هایی از برخی لوازم اندازه گیری برای ارتقا دقت تشخیص عملکرد تجهیزات بایستی بهره گرفت و بکارگیری از نفرات متخصص مجرب در این فرآیند منجر به شناسایی معایب یا ایرادات احتمالی شده و از بروز خرابی های بزرگتر و به تبع هزینه های بیشتر اجتناب می گردد.

نگهداری برج مسکونی و اداری
نگهداری برج مسکونی و اداری

بطور کلی مباحث و سرفصل ها در قسمت های اصلی فوق را مرور می کنیم:

تعمیر و نگهداری برج های مسکونی و اداری

در قسمتهای موتورخانه، سامانه های گرمایشی، تاسیسات حرارتی در برج و استخر بطور معمول از بویلرها، دیگ های آبگرم و مشعل ها، دیگ های چگالشی و پکیج ها بعنوان منبع تولید حرارت استفاده می شود و بصورت احتراق داخلی توسط سوخت هایی نظیر گاز، گازوئیل یا مازوت این امر اتفاق می افتد و حرارت تولیدی توسط الکتروموتورهایی در یک سیکل بسته بعنوان آب گرم سیستم گرمایشیبگردش در می آید و این انرژی گرمایشی را به هر قسمت که نیاز به گرم شدن داشته باشد تحویل می دهد بعنوان مثال این انرژی را در رادیاتورها و فن کوئل ها نهایتا” با هوای مجاور تبادل می نماید و باعث ایجاد گرمایش فضا می گردد اما برای استفاده مصرفی بطور مستقیم از آبگرم سیستم گرمایشینمی توان استفاده نمود زیرا این آب در جداره دیگ ها و بویلرها، در پوسته رادیاتورها و فن کوئل ها در حال گردش است و بهداشتی نمی باشد بنابراین برای آبگرم مصرفی نیاز به آب بهداشتی می باشیم که از یک سیکل مجزا عبور نماید و فقط گرمایش مورد نیاز را از مجاورت با آبگرم سیکل گرمایشی تامین نماید بنابراین در مبدل های حرارتی و کوئل ها این اتفاق رقم می خورد یعنی بعنوان مثال در یک مخزن کوئل دار، آب گرم سیکل گرمایشی درون لوله های مسی کوئل در جریان است و با توجه به ضریب هدایت بالای مس این حرارت توسط کوئل به آبگرم بهداشتی داخل منبع که برای مصارفی از قبیل دوش گرفتن و… در واحدهای مسکونی وجود دارد منتقل می گردد.

در برج های مسکونی واداری بخشی از برج بعنوان سالن آمفی تئاتر یا سالن اجتماعات تعبیه می شود و علاوه بر استقرار سیستم های گرمایشی و سرمایشی از سیستم های نور و صدا تخصصی نیز بهره برداری می شود که برای نگهداری از سیستم های مذکور برنامه مدون و چک لیست های مرتبط و فنی مورد نیاز است تا هر گونه اختلال یا نویز یا اعوجاجی در فرآیند مذکور شناسایی و رفع عیب گردد.

شرکت نگهداری تاسیسات
شرکت نگهداری تاسیسات

 

در برج های مسکونی و تاسیسات موتورخانه ای یا تاسیسات سامانه های سرمایشی از انواع سیستم های مرکزی و محلی(local) می توان استفاده نمود که از انواع چیلرهایتراکمی هوا خنک یا آب خنک، چیلرهایابزوربشن یا جذبی، هواسازها، زنت ها، کولرهای گازی، ایرواشرها و … می توان استفاده نمود و برای نگهداری از تجهیزات مذکور فارغ از اینکه تجهیزات فقط برای سرمایش کاربرد دارند یا همانند ایرواشرها، زنت و هواسازها هم برای سرمایش و هم برای گرمایش مورد استفاده می شود برنامه ریزی تخصصی و مدون مورد نیاز می باشد.

در چیلرها قسمت های مختلف اعم از کندانسورها، اواپراتورها، برج های خنک کننده، الکتروپمپ ها و… به همراه وضعیت مبرد دائما” می بایست رصد شود تا در صورت بروز کوچکترین اختلال نسبت به رفع عیب آن اقدام نمود.

بعضا” عدم سرویس های دوره ای برای اسید شوییکندانسور و برج خنک کننده بهمراه عدم اندازه گیری ها از عملکرد سیکل تبرید باعث تولید سرمایش نامطلوب و مصرف انرژی بیشتر می گردد که عدم رسیدگی بهنگام باعث خرابی های بزرگتر در سیستم سرمایشی می گردد.

رایزرهابدلیل عبور از داکت های ساختمان نیاز به چک شدن و بررسی نشتی، پوسیدگی، دفرمگی و بازبینی اتصالات و عملکرد شیرفلکه ها دارند و در مسیر رایزر وضعیت لرزه گیرها و فشارشکن ها و قطعات انبساطی می بایست کنترل گردند، در واقع رایزرها شریان های ساختمان هستند که از قلب اصلی برج(موتورخانه) سامانه های سرمایشی، گرمایشی و آب سرد، گرم، آتش نشانی و… انتشار پیدا می کنند.

در قسمت صاعقه گیر برج های بلند مرتبه وجود دکل های ارتینگ بسیار حیاتی بوده و در زمان بروز رعد و برق در صورت عدم عملکرد صحیح برقگیر حوادث جبران ناپذیری روی می دهد. بنابراین بایستی از اتصال برق گیر ها توسط کابل های مناسب مسی به چاه ارت مناسب اطمینان داشت.

از سوی دیگر برای حفاظت افراد در برج بایستی از وجود کلید های محافظ جان در مدار تغذیه انشعابات خانگی اطمینان حاصل نمود و از سلامت سیستم ارتینگ با اتصال مناسب به چاه نیز اطمینان حاصل شود و طبق مقررات ملی ساختمان اتصالات ارت داخلی بایستی همبندی اسکلت ساختمان، لوله های فلزی آب،گاز و …، آهن کشی های چاه آسانسورها و… ودر مجموع تمام قسمت های فلزی به شبکه ارت متصل باشند.

عملکرد بوستر پمپ های آتش نشانی در مواقع بحران نیز بسیار حائز اهمیت می باشد بنحوی که تامین فشار آب مورد نیاز در اسپرینکلر ها و فایر باکس ها در تمام سطوح و طبقات الزامی است و چک نمودن فشار سیستم اطفابصورت دائم جز آیتم های اصلی چک لیست های نگهداری برج های مسکونی و اداری می باشد و عملکرد صحیح پرشرسوئیچ، شیرهای یکطرفه، سیستم های استارت الکترو پمپ ها حائز اهمیت است.

برای برق اضطراری استفاده از انواع دیزل ژنراتورهایگازسوز یاگازوئیل سوز مرسوم است و بعضا” در برخی قسمت ها از سیستم برق اضطراری بدون وقفه UPS استفاده می گردد که رسیدگی یه وضعیت کارکرد موتور، تولید برق بدون نوسان، عملکرد سیستم چنجاورسوئیچ خودکار یا دستی بایستی رصد شود تا در صورت بروز هر گونه اختلال ایراد برطرف گردد.

عملکرد صحیح بانک خازنی با توجه به کاهش هزینه های برق مصرفی با حذف نسبی توان راکتیو از شبکه در بخش مدیریت هزینه حامل های انرژی الکتریکی موثر است و همچنین منجر به ارتقا ظرفیت کابلی در شبکه می گردد که این امر نیز باید از لحاظ عملکرد صحیح رصد شود.

در مجموع برای نگهداری برج های مسکونی و اداری، نگهداری تاسیسات موتورخانه ای و استخر، نگهداری سیستم گرمایشی و سرمایشی در گام اول تعبیه چک لیست مناسب و بازدید های مدون توسط افراد متخصص و مجرب توصیه می شود تا با انجام روتین تست ها از وضعیت عملکرد سیکل ها، فرآیند ها و تجهیزات مطلع گردد و سپس با انجام سرویس های دوره ای از بروز خرابی ها و هزینه های بیشتر جلوگیری شود.

شرکت نگهداری تاسیسات

شرکت ماندگارسازان آکسون با کادری مجرب و متخصص در زمینه نگهداری برج مسکونی و اداری، تاسیسات موتورخانه ای، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، سامانه های هوشمند ساختمان آماده همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد

 

 

تعمیر و نگهداری برج های مسکونی و اداری
تعمیر و نگهداری برج های مسکونی و اداری

 

خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه
خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه

دانلود مقاله

نگهداری برج مسکونی و اداری

تعمیر و نگهداری برج های مسکونی و اداری
شرکت نگهداری تاسیسات
خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *