ماندگارسازان آکسون

لوله های پلاستیکی 5 لایه

لوله های پلاستیکی 5 لایه

مقدمه :

در سالیان گذشته، از لوله های فلزی برای لوله کشی ساختمان استفاده می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی استفاده از انواع لوله های پلاستیکی رونق گرفت.

اما جالب است بدانید که هیچ کدام از آن ها نتوانست ما را راضی کند! لوله های فلزی بسیار سنگین بودند و نصب آن ها نیز مدت زیادی طول می کشید.

همچنین با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و مشکلات زیادی ایجاد می کردند. لوله های پلیمری نیز توانایی تحمل دمای بالا را نداشتند و برای لوله کشی آب گرم ساختمان انتخاب مناسبی نبودند. اما تولید لوله های مدرن تمام این مشکلات را حل کرد!
امروزه متخصصان لوله و اتصالات با طراحی و ساخت لوله های پنج لایه تحولی نوین در ساختمان سازی ایجاد کرده اند.

اگر می خواهید با ویژگی ها و کاربرد لوله های مدرن پنج لایه آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه ی مقاله را از دست نداده و همراه ما باشید

لوله 5 لایه چیست؟

لوله های فلزی و پلیمری هر کدام مزایا و معایب خود را داشت. بنابراین مهندسان به دنبال ایده ای نوین برای ساخت لوله های مدرن تر بودند. تا اینکه ایده استفاده همزمان از فلز و پلیمر برای ساخت لوله ها مطرح شد. چه ایده ی هیجان انگیزی! ترکیب فلز و پلیمر، ساخت لوله ها را دگرگون می کند

اینجا بود که لوله های پنج لایه متولد شدند؛ لوله‌هایی که از ترکیب لایه های مختلف فلز و پلیمر ساخته شده اند. طراحی این لوله ها به شکلی است که یک لایه از آلومینیوم توسط دو لایه از پلیمر احاطه شده و برای چسباندن لایه های مختلف نیز از چسب های مخصوص استفاده شده است.
به‌کارگیری لایه آلومینیومی در ساختار لوله‌های 5 لایه، استحکام آن‌ها را به شدت افزایش داده است.
بد نیست بدانید که برای اتصال دو طرف لایه آلومینیومی از فناوری های پیشرفته جوشکاری اولتراسنیک استفاده می شود. لایه¬های پلیمری نیز باعث کاهش وزن لوله و سهولت نصب و نگه داری می شود.
اگر برای خرید لوله های پنج لایه به فروشگاه بروید، به احتمال زیاد اسامی زیادی را خواهید شنید. این اسامی ممکن است کمی گمراه کننده باشد؛ اما دانستن آن ها می تواند هنگام خرید به شما کمک کند.
نامگذاری لوله های پنج لایه معمولاً طبق استاندارد خاصی انجام می شود. برای نامگذاری این لوله ها از سمت چپ به راست در ابتدا نوع پلیمر داخلی، سپس نوع فلز و در انتها نوع پلیمر خارجی عنوان می شود.

انواع لوله های 5 لایه

کیفیت لوله ی پنج لایه به نوع پلیمر مورد استفاده در آن و همچنین نوع چسب بین لایه های آن بستگی دارد. لوله های مدرن پنج لایه را بر اساس نوع پلیمر به کار رفته در آن به سه دسته تقسیم بندی می کنندکه در ادامهمقاله با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوله های 5 لایه ی PE

این لوله ها را معمولاً به صورت PE-Al-PE نشان می دهند. پلیمر اصلی به کار رفته در آن ها نیز از نوع پلی اتیلن است. این پلیمر مقاومت قابل توجهی در برابر فشار ندارد به همین دلیل بهتر است برای لوله کشی آب گرم ساختمان استفاده نشود. با این حال، قیمت مناسب و سهولت استفاده باعث شده است که لوله های پنج لایه PE بسیار پرفروش باشند.

 

لوله های 5 لایه PERT

پلیمرهای به کار رفته در این لوله ها نیز از گروه پلی اتیلن ها است. اما تفاوت اصلی آن ها با لوله های PE در نوع مولکول های آن است. وجود پیوندهای طولی بین مولکول این لوله ها باعث شده است که مقاومت بیشتری در برابر فشار آب از خود نشان دهند. طبق استانداردهای معتبر، این لوله ها می توانند تا دمای 70 درجه سانتیگراد به کار گرفته شوند. بنابراین برای لوله کشی آب گرم ساختمان، لوله های PERT بهترین گزینه است!

لوله های 5 لایه  PEX

پلیمرهای به کار رفته در لوله های PEX-Al-PEX دارای پیوندهای عرضی بسیار مستحکمی هستند. از این لوله ها می توان تا دمای 95 درجه سانتیگراد نیز استفاده نمود. بنابراین برای لوله کشی شوفاژ و آب گرمکن می توانید با خیال راحت از لوله های PEX استفاده کنید.

لوله های پلاستیکی 5 لایه چه ویژگی هایی دارند؟

استفاده همزمان از آلومینیوم و پلیمر برای ساخت لوله های پنج لایه موجب شده است که این لوله ها ویژگی های منحصر بفردی داشته باشند. به همین دلیل، پیدا کردن معایب لوله  های پنج لایه بسیار سخت است.

در حقیقت، این لوله ها مجموعه ای از ویژگی های مثبت فلز و پلیمر را به طور همزمان دارند. در ادامه مقاله به برخی از مزایای این لوله های بی‌نظیر پرداخته خواهد شد.
• مقاومت در برابر دما: این لوله ها طوری طراحی شده اند که می توانند تا دمای 90 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. به همین دلیل برای بسیاری از کاربردهای ساختمانی، گزینه ای ایده آل به شمار می‌روند.
• مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن: وجود لایه های آلومینیومی در لوله های پنج لایه باعث شده است که در برابر نفوذ اکسیژن به آب مقاومت بالایی داشته باشند. در حالی که در لوله های پلیمری این مزیت وجود نداشت.
• مقاومت در برابر مواد شیمیایی: لایه درونی به کار رفته در لوله های 5 لایه از جنسی انتخاب می-شود که در برابر مواد شیمیایی مثل اسیدها بتوانند ایستادگی کنند.
• مقاومت در برابر فشار آب: لایه های آلومینیوم باعث افزایش استحکام لوله ها در برابر فشار آب می شود. بنابراین برای جریان های پرفشار می توانید بدون هیچ نگرانی از لوله های پنج لایه استفاده کنید.
• ضریب انبساط کم: در طراحی لوله های پنج لایه از موادی استفاده می شود که ضریب انبساط طولی کمی داشته باشند. به همین دلیل پس از گذشت زمان، آسیب کمتری به آن ها می رسد.

لوله های پلاستیکی 5 لایه چه کاربردی دارند؟

شما هم به دنبال خرید بهترین نوع لوله و اتصالات در ساختمان هستید؟ ما به شما لوله های پنج لایه را توصیه می کنیم! این لوله ها نسل جدید لوله های ساختمانی هستند که کاربردهای بسیار زیادی پیدا کرده-اند. برخی از این کاربردها عبارتند از:
• لوله های آب سرد و آب گرم ساختمان ها: لوله های پنج لایه بیشترین کاربرد را به عنوان لوله های بهداشتی دارند. اگر می خواهید لوله های شما کمتر دچار رسوب و گرفتگی شود توصیه می کنیم از لوله های پنج لایه استفاده کنید.
• لوله کشی های شوفاژ و رادیاتور: از آنجا که تحمل لوله های 5 لایه در برابر دمای آب بسیار بالا است، این لوله ها گزینه مناسبی برای استفاده در شوفاژ و رادیاتور هستند.
• سیستم های گرمایش از کف: در سیستم مدرن گرمایش از کف، دما و فشار آب بسیار بالاست به همین دلیل بهتر است از لوله های پنج لایه استفاده شود.

  • کاربرد در صنایع مختلف: لوله های پنج لایه را می توان در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کرد چراکه مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می دهند.
    • کاربرد در مصارف پزشکی: کیفیت بالای این لوله ها سبب شده است که بتوان با خیال راحت از آن ها در مصارف پزشکی حساس استفاده کرد.

برای خرید لوله های پلاستیکی 5 لایه پنج لایه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر قصد خرید انواع لوله های ساختمانی و انواع لوله های فاضلاب خانگی را دارید، پیشنهاد ما این است که از لوله های بینظیر پنج لایه استفاده کنید! اما بهتر است هنگام خرید به برخی از نکات توجه داشته باشید تا بتوانید لوله ای انتخاب کنید که مناسب ساختمان شما باشد. برخی از این نکات عبارتند از:
• سعی کنید قبل از خرید، با مشخصات و ویژگی های لوله ی 5 لایه آشنایی پیدا کنید تا در موقع خرید دچار سردرگمینشوید.
• لوله های 5 لایه را باید با توجه به کاربردشان انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید شوفاژ خود را لوله کشی کنید بهتر است از لوله های 5 لایه از جنس PEX استفاده کنید.
• هنگام خرید لوله های پنج لایه به نحوه اتصال لایه ها و کیفیت آن ها توجه کنید. اگر لایه ها چسبندگی مناسب را نداشت، از خرید آن ها صرف نظر کنید!
• برای اینکه خریدی مطمئن داشته باشید بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید کنید. این فروشگاه ها کالای استاندارد و باکیفیت را در اختیار شما قرار می دهند. با بازدید از فروشگاه محصولات ما نیز می توانید تنوعی گسترده از لوله های باکیفیت و مدرن را مشاهده کنید.

لوله های پلاستیکی 5 لایه

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع لوله های پلاستیکی 5 لایه  و کاربرد آن ها آشنا شدیم و دیدیم که تکنولوژی های پیشرفته چگونه می تواند برای زندگی بهتر به ما کمک کند! لوله های پلاستیکی 5 لایه پنج لایه نیز با آخرین فناوری های روز دنیا ساخته شده اند.اما این قطعا پایان راه نیست!

انواع ضخامت لوله های پلاستیکی 5 لایه

لوله 5 لایه
لوله 5 لایه

 

ساختار لوله 5 لایه

لوله های پلاستیکی 5 لایه
لوله های پلاستیکی 5 لایه

دانلود مقاله

کلمات کلیدی سایت:

قیمت لوله پنج لایه،انواع لوله های موتورخانه،لوله کشی شوفاژ ،اجرای لوله کشی شوفاژ از لوله های 5لایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *