ماندگارسازان آکسون

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن آبرسانی

می توان گفت که لوله و اتصالات پلی اتیلن انواع گوناگونی داشته که با توجه به کاربردشان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های پلی اتیلن آبرسانی، جزء پر مصرف ترین و پرکاربردترین لوله های پلی اتیلن می باشد. لوله های پلی اتیلن آبرسانی به رنگ سیاه بوده که با یک خط آبی از لوله های دیگر متمایز می شود. این نوع لوله های پلی اتیلن بیشتر در آبرسانی و انتقال آب کاربرد دارند. مقاومت، سبکی، عدم خوردگی و عدم رسوب از ویژگیهای مهم لوله های پلی اتیلن محسوب می شود. همچنین این لوله ها از طول عمر بالایی برخوردار بوده ازنظراقتصادینیزمقرونبهصرفهاست. میتوانگفت که میکرو ارگانیک به لوله پلی اتیلن آبرسانی هیچگونه آسیبی نمی رساند، از این رو این لوله ها برای لوله کشی آب شرب نیز مناسب هستند. در بازار این محصول در فشارهای مختلفی عرضه می شود، که خریداران با توجه به نیاز خود اقدام به خرید می کنند. مزیت های لوله پلی اتیلن آبرسانی باعث شده تا این لوله جای لوله هایی از جنس بتنی و فلزی را بگیرند. کاربرد اصلی این نوع از لوله پلی اتیلن، انتقال آب خارج از شهرها یا داخل شهر ها برای انشعابات اصلی می باشد.

انواع لوله های پلی اتیلن آبرسانی

لوله های پلی اتیلن آبرسانی در انتقال آب و در شبکه آبرسانی نقش مهمی دارند. این لوله ها دارای قطر 16 الی 315 میلی متر بوده و در رده فشاری 4 الی 25 اتمسفر تولید می شوند. لوله های پلی اتیلن آبرسانی از نظر مواد اولیه به سه نوع مختلف تقسیم می شوند :

  • نوع PE 63 :

امروزه این نوع از لوله های پلی اتیلن منسوخ شده و مورد استفاده قرار نمی گیرند. از ضخامت و وزن بیشتری نسبت به دو مدل دیگر برخوردار بوده و هزینه تولید بالایی دارند.

  • نوع PE 80 :

تولیدکنندگان با تولید این مدل دریافتند که با افزایش دانسیته مواد، به محصول می توان فشار بیشتری وارد کرده و از ضخامت و وزن آن کاست و همچنین از لحاظ قیمت نیز پایین تر از مدل PE 63 است.

 

 

  • نوع PE 100 :

می توان گفت که گرید 100 لوله های پلی اتیلن آبرسانی از بهترین مواد اولیه تولید شده که بار کاری بیشتر و وزن و ضخامت کمتری دارد، از این رو فشار کاری بیشتری را تحمل می کند. باید اشاره کنیم که در مدل های قبلی تماس و برخورد نور خورشید باعث استهلاک لوله می شد، که این یکی از معایب لوله پلی اتیلن آبرسانی بود، که این مورد در این مدل نیز برطرف شده است. PE 100 در مقابل اشعه ماورای بنفش (UV) مقاوم بوده و نور خورشید روی آن تاثیری ندارد. لازم به ذکر است که نوع لوله و وزن آن نیز ارتباط مستقیمی با قیمت آن دارد.

ویژگی های لوله پلی اتیلن آبرسانی

. دارای عمر بالا (50 سال) :

از آن جایی که لوله های پلی اتیلن در مقابل حرکت خاک و فشار مقاوم هستند، به هیچ عنوان دچار نشتی و استهلاک نمی شوند، بنابراین مری در حدود نیم قرن دارند.

. فاکتور ایمنی :

پلی اتیلن را می توان گفت ماده ای ویسکوالاستیک است، که تمامی ویسکوالاستیک ها نیز با گذر زمان در دمای معمولی و فشار کم تغییر شکل می دهند. خواص مکانیکی پلی اتیلن وابسته به سه عامل دما، فشار و زمان است، که با تغییر هر یک نیز تغییر شکل می دهد. از این رو در آزمایشگاه باید این نکته را در نظر گرفت و این خاصیت ویسکوالاستیک را کنترل کرد که این امر به فاکتور ایمنی نیز معروف است.

. مقاومت بالا :

لوله پلی اتیلن آبرسان مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، اسید و محلول ها دارد. پس می توان در مصارف دیگری به جز انتقال آب شرب از لوله های پلی اتیلن نیز استفاده کرد. می توان گفت قرارگیری این نوع از لوله های پلی اتیلن در مسیر لوله کشی در محیطی اسیدی یا بازی، دچار هیچ گونه مشکلی نخواهد شد.

. دارای وزن کم :

لوله های پلی اتیلن آبرسان به نسبت دیگر انواع لوله های چدنی و فولادی وزن بسیار پایینی داشته، که همین خاصیت باعث راحتی در حمل و نقل و نصب آن شده است.

 

 

. دارای انعطاف پذیری بالا :

این نوع از لوله ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند، و می توان گفت که در شرایط دما و فشارهای مختلف منعطف می شود.

. دارای خاصیت آب بندی :

لوله های پلی اتیلن به صورت کامل آب بندی شده و به هیچ عنوان نشتی ندارند. این ویژگی باعث استفاده بهینه از آب شده است.

. سیار مقرون به صرفه :

این لوله ها به دلیل داشتن عمر طولانی، عدم نشتی، خرابی، عدم نیاز به تعمیرات دوره ای از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است. . لوله پلی اتیلن آبرسانی بدون احتیاج به وسیله دیگری به راحتی به یکدیگر متصل می شوند، از این رو دیگر نیازی به خرید متصل کننده نیز ندارند، که این امر موجب کاهش قیمت آن می شود. این نوع لوله ها برای لوله کشی آب آشامیدنی بسیار مناسب است، به دلیل اینکه از نفوذ مواد خارجی به درون لوله جلوگیری می کند. . از نظر اندازه و متراژ، برای لوله های به صورت شاخه تا طول 12 متر و برای لوله های بالاتر از 125 میلی متر، کلاف های 100 متری برای لوله های 125 میلیمتر با فشار کاری 10 با و کمتر از 125 میلی متر، در بازار قابل عرضه می باشند.

نکاتی در مورد خرید لوله پلی اتیلن آبرسانی :

  • حتما به نوع مواد اولیه به کار برده شده توجه کنید، PE80 و PE100 از مرغوبترین نوع لوله های پلی اتیلن آبرسانی می باشند.
  • حتما به فشار آب نیز توجه کنید، باید با توجه به فشار آب برای انتخاب فشار کاری لوله اقدام کنید.

جهت آشنایی با انواع لوله ها در آبرسانی و جمع آوری کلیک کنید.

نکاتی درباره نصب لوله پلیاتیلن آبرسانی :

  • در زمان برش لوله پلی اتیلن آبرسانی کاملا دقت کنید که هنگام برش هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود و سر لوله ها سالم بماند. برای برش این لوله ها باید از تجهیزاتی مانند اره دستی دندانه ریز برای لوله هایی با قطر کم و برای لوله هایی با قطر زیاد باید از ابزار مخصوص برش استفاده کنید.
  • حتما توجه داشته باشید که سرشاخه های لوله های پلی اتیلن آبرسانی را قبل از نصب به طور کامل خشک و تمیز نمایید.
  • پیمانکاران موظف اند برای نصب لوله های پلی اتیلن آبرسانی تمام نکات را در خصوص نصب این لوله ها رعایت کنند.
لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن

دانلود مقاله

 

کلمات کلیدی سایت:

قیمت لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن فاضلابی
لوله پلی اتیلن فشار قوی
قیمت لوله پلی اتیلن فشار قوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *